Thuiswerken: voorkom een muisarm en andere RSI klachten

Op je werkplek op kantoor is (waarschijnlijk) alles goed ingesteld; je bureau heeft de juiste hoogte, je schermen staan precies op ooghoogte ingesteld en je hebt een goede bureaustoel. Maar hoe is dat op je thuiswerkplek? Nu je veel (of alleen maar) thuiswerkt, is een goede werkplek van groot belang! Het zou zonde zijn als je na deze periode weer naar kantoor mag, gezellig je collega’s weer face-to-face kunt zien en jij met die pijnlijke muisarm je werk probeert te doen…

Mijn werkplek verbetert met de dag. Waar ik begon op alleen een laptop en op een eetkamerstoel, heb ik nu een bureaustoel en een extra beeldscherm, toetsenbord en muis. Wat kun jij doen om je werkplek aan te passen? Ik geef je 5 tips hoe jij kan zorgen voor een goede, ergonomische werkplek.

Werkplek ergonomisch
Bron: www.arbocatalogushbo.nl

Tip 1: Ga niet voor het raam of in direct zonlicht zitten

Hoe verleidelijk het nu is, doe het niet. Het zonlicht kan ervoor zorgen dat het moeilijk is om te lezen wat er op je beeldscherm staat. Hierdoor ga je, om het toch te kunnen lezen, je ogen samenknijpen wat kan zorgen voor hoofdpijn.

Tip 2: Zet je laptop of beeldscherm op de juiste hoogte en afstand

Zorg dat de bovenrand van je beeldscherm op ooghoogte staat en houdt een armlengte afstand tussen ogen en scherm.

Werk je met een laptop? Kijk dan of er een mogelijkheid is om een extra toetsenbord en muis aan je laptop te koppelen.

Tip 3: Leg je toetsenbord en  muis op de juiste plek

Zorg dat je toetsenbord zo’n 10 cm van de rand van het bureau ligt. Je muis leg je hier vlak naast.

Tip 4: Pas je stoel aan

Zorg dat als je op je stoel zit, je heupen iets hoger dan je knieën zitten. Ga achterin de stoel zitten en stel de diepte in. Zorg dat de bolling van je rugleuning in de holling van je rug zit. Houd je hoofd rechtop in het verlengde van je wervelkolom. Zorg dat je onderarm ten opzichte van je bovenarm in een hoek van 90 graden ligt en je armsteunen op gelijke hoogte staan als je bureau.

Kom je met je voeten niet meer bij de vloer? Gebruik dan een voetenbankje of krukje.

Tip 5: Pas je gedrag aan

Langdurig achter elkaar in een vaste houding werken verhoogt het risico op RSI-klachten. Ook als je een ergonomische werkplek hebt. Lees hier onze 8 Thuiswerk tips.

Wil je meer weten over hoe jij kan zorgen voor een ergonomische werkplek? Deze video geeft je hier een goed beeld van.

Fijne thuiswerkdag gewenst! Groetjes, Dyonne.

 


 

Wil je nog meer te weten komen over virtueel trainen?

Neem dan eens een kijkje op onze speciale themapagina. Hier vind je alle trainingen, interessante nieuwsartikelen en handige downloads passend bij het onderwerp virtuele trainingen & thuiswerken.

Onderwerpen
Actieve filters: Wis alle filters
Pageloader
PRIVACY VOORWAARDEN

Jouw persoonsgegevens worden opgenomen in onze beschermde database en worden niet aan derden verstrekt. Je stemt hiermee in dat wij jou van onze aanbiedingen op de hoogte houden. In al onze correspondentie zit een afmeldmogelijkheid