Leidinggeven en communiceren op afstand

Bij Vijfhart en AT Computing merken we dat het thuiswerken om een andere manier van werken en communiceren vraagt dan we gewend zijn. Even iemand opzoeken op de werkvloer gaat niet meer en ook het fysieke schouderklopje uitdelen kan niet. Maar hoe ga je als leidinggevende om met leidinggeven op afstand? En hoe ga je als medewerker hier mee om? We hebben het onze medewerkers gevraagd en deze informatie delen we met jou. Zo groeien wij verder, samen met jou.

Vertrouwen is key

Het geven van vertrouwen aan medewerkers en het overdragen van verantwoordelijkheden, verhoogt de effectiviteit en efficiëntie. Guido de Vrught, COO bij Vijfhart, vertelt: “Het vertrouwen bij thuiswerken moet nog extremer zijn. Waar ik op kantoor zie dat mijn medewerkers aanwezig zijn en bereikbaar zijn voor onze klanten, is dat bij werken op afstand lastiger. Om hier toch zicht op te krijgen, heb ik nu een dashboard. Dit gaat mij niet om controle houden, maar om zicht te krijgen in onze bereikbaarheid die wij onze klanten garanderen. Je moet de mensen durven te vertrouwen, ook wanneer je ze niet ziet.Marcel Kornegoor, directeur van AT Computing, vult dit aan: “Vertrouw erop dat er gewerkt wordt. Dit kun je onderbouwen door te sturen op output. Houdt een overzicht bij waarin staat waar iedereen mee bezig is en stuur op de uitzondering, niet op de regel.”

Duidelijk online communiceren

Om met elkaar te blijven communiceren, werken we binnen de Vijfhart groep met verschillende communicatiekanalen: Teams, Skype, WhatsApp, telefoon, e-mail et cetera. Welke invloed heeft het thuiswerken op de communicatie met elkaar?

Sander Quak, accountmanager bij Vijfhart: “De communicatie is nu meer to the point en heeft een duidelijke structuur. We hebben dagelijks een videomeeting met de collega accountmanagers. Ik vind het heel waardevol om te horen hoe het met iedereen gaat en waar iedereen mee bezig is. Key is om transparant te blijven en niks aan te nemen. Zoek elkaar op bij twijfel.”

Op de afdeling Service Center Opleidingen werken ze met verschillende communicatiemiddelen. “Door alle communicatiemiddelen kun je met elkaar blijven communiceren. Dit maakt het een stuk gemakkelijker om samen te werken op afstand” aldus Mieke. Toch was het in het begin even zoeken naar de juiste communicatiekanalen: “We communiceren nu via heel veel kanalen waardoor er een constante stroom is van informatie. Op een gegeven moment hebben we hier toch wat richtlijnen voor moeten opstellen om het overzichtelijk te houden. Ik merk wel mijn technische vaardigheden beter zijn geworden” vertelt Guido.

Persoonlijke aandacht

Voor de een is thuiswerken de hemel; even geen afleiding om je heen. Voor de andere is het een zware beproeving; je mist het dagelijkse contact met je collega’s, het praatje bij het koffiezetapparaat over hoe iemands weekend was.

Mieke Brons, medewerker Service Center Opleidingen: “Ik merk dat het nu veel belangrijker is om elkaar ook echt te spreken en te zien, al is het virtueel. Bel je collega een keer op en hoor hoe het met elkaar gaat. Het is belangrijk om in deze tijd betrokkenheid te houden. Juist op persoonlijk vlak om in connectie te staan met je collega’s. Iedereen wil immers gezien worden om op die manier betrokken te blijven bij het bedrijf. Ik waardeer het dan ook enorm als mijn leidinggevende mij even belt om gewoon even te kletsen. Ook over hoe het persoonlijk gaat.”

Marcel is het wel gewend om leiding te geven op afstand. De consultants van AT Computing werken verspreid over het land. “Ik kan niet iedereen iedere dag of week zien. Ik probeer ongeveer iedere twee weken met iedereen een kort contactmoment te hebben. Dit kan via de chat, een belletje of per mail. Ik heb gemerkt dat het heel belangrijk is om contact te houden. Al is het maar even om te horen hoe het gaat. Zichtbaar zijn zonder zichtbaar te zijn.

Dagafsluiting en VrijMiBo

Bij Vijfhart was de kantine het hart van het kantoor in Velp. De plek waar men onder het genot van een bakje koffie over het weekend bijpraatte, samen werd geluncht en op vrijdagmiddag de vrijdagmiddagborrel plaats vond. Vanaf het moment dat (bijna) iedereen vanuit huis ging werken, is de dagafsluiting en vrijdagmiddagborrel virtueel ingepland. Dyonne Béatse, marketing medewerker, vertelt: “Het is fijn om na een dag werken vanuit huis je werkdag af te sluiten in een dagafsluiting. Even met wat collega’s praten over waar ze mee bezig zijn, of wat ze vanavond gaan eten. Voor mij is dit de manier om de ‘deur’ van kantoor achter mij dicht te doen.”


Zorg dat thuiswerken klopt voor jou!

Wil je meer weten over thuiswerken? Lees dan deze blog met 8 tips over thuiswerken. Wil je jouw leidinggevende skills of andere soft skills verbeteren? Bekijk dan onze speciale themapagina. Hier vind je alle trainingen, interessante nieuwsartikelen en handige downloads.

Onderwerpen
Actieve filters: Wis alle filters
Pageloader
PRIVACY VOORWAARDEN

Jouw persoonsgegevens worden opgenomen in onze beschermde database en worden niet aan derden verstrekt. Je stemt hiermee in dat wij jou van onze aanbiedingen op de hoogte houden. In al onze correspondentie zit een afmeldmogelijkheid