Nee zeggen is meer dan praktische vaardigheden toepassen

Assertiviteit is tegenwoordig een belangrijke vaardigheid. En dat geldt zeker als je in de ICT werkt. Gebruikers van ICT omgevingen accepteren niet meer zomaar wat ze aan ICT middelen krijgen. Een “nee, dat kan/mag niet” boodschap van een ICT-beheerder stuit daarom vaak op weerstand en tegenwerpingen. Net zo geldt voor ICT engineers en -consultants dat klanten niet meer alleen een ‘technisch kunstje’ accepteren. Ze hebben zo hun eisen en wensen en willen dat een ICT’er luistert en er aan tegemoet komt. Of dat nu wel- of niet praktisch mogelijk is. Dat vraagt van jou, als ICT’er, assertiviteit.

Wat is assertiviteit?

Assertiviteit betekent: grenzen bewaken en daarbij de grenzen van anderen respecteren. Doe je dat niet, dan beloof je dingen die je niet kunt waarmaken, doe je dingen die je eigenlijk niet wilt of mag en lijkt er soms niemand naar je te luisteren.

De aanleiding of vraag voor een assertiviteit training is meestal iets als “geef ons praktische tips” want “we zeggen te vaak ja” of “we doen te vaak dingen die we eigenlijk niet willen of moeten doen”. In de praktijk verzeilen we snel in persoonlijke gedragspatronen. Dat is eigenlijk heel logisch.

Assertiviteit vraagt dat je stevig staat en krachtig acteert. Niet iedereen kan dat even gemakkelijk. Dat heeft te maken met je persoonlijke waarden (bijvoorbeeld beleefdheid of respect) en overtuigingen (“durf ik dit wel?” of “mag ik dit wel?”).

Meer dan praktische vaardigheden

Het heeft daarom weinig nut om in een training alleen te kijken naar praktische vaardigheden. Als je waarden en overtuigingen je ervan weerhouden om weerwoord te geven, dan zul je die waarschijnlijk niet gebruiken. Herkenbaar?

In een assertiviteitstraining onderzoeken we of je waarden en overtuigen je helpen of belemmeren. En hoe je ze, als je dat wilt natuurlijk, kunt aanpassen. Dat is een leuke- en interessante zoektocht waarin je veel over jezelf leert. Je krijgt duidelijkheid over hoe het nou eigenlijk komt dat je het lastig vindt om “nee” te zeggen of tegengas te geven.

Natuurlijk krijg je ook praktische vaardigheden mee. Die hebben te maken met je lichaamstaal, je stemgebruik en de woorden die je kiest. Je kunt best “nee” zeggen, maar als je houding en je stem “Ja” zeggen maakt dat niet zoveel indruk.

De combinatie van inzicht in de drijfveren achter je gedrag en praktische vaardigheden zorgen dat je ook werkelijk anders gaat acteren. Dat je veel steviger in je schoenen staat en dat je bij jezelf blijft. Dat is belangrijk voor jezelf en zorgt dat je meer waarde hebt als ICT’er!

Herken jij jezelf hierin?

Wil je graag onderzoeken en leren hoe je steviger in je schoenen kunt staan? Dan ben je van harte welkom bij onze training ‘Assertiviteit voor ICT’ers’!

René Voortwist, communicatietrainer bij Vijfhart IT-Opleidingen.

Rene Voortwist

Onderwerpen
Actieve filters: Wis alle filters
Pageloader
PRIVACY VOORWAARDEN

Jouw persoonsgegevens worden opgenomen in onze beschermde database en worden niet aan derden verstrekt. Je stemt hiermee in dat wij jou van onze aanbiedingen op de hoogte houden. In al onze correspondentie zit een afmeldmogelijkheid