Bestanden opslaan in OneDrive of SharePoint

Moet ik bestanden opslaan in OneDrive of SharePoint?

Dit is een vraag die wij veel horen. In deze blog krijg je hier antwoord op.

Als jij de enige bent die aan een bestand werkt, sla je het op in OneDrive. Jouw OneDrive-bestanden zijn privé, tenzij je ze met anderen deelt. Dit is vooral handig als je nog geen team in Microsoft Teams hebt gemaakt.
Als je met een team in Microsoft Teams, SharePoint of Outlook, werkt, moet je jouw bestanden opslaan op een plaats waar jouw team werkt. Dit aangezien OneDrive je met al jouw gedeelde bibliotheken verbindt.

>Lees hier het artikel over samenwerken met SharePoint, OneDrive en Microsoft Teams.

Wanneer je een nieuwe gedeelde locatie nodig hebt voor het opslaan van team bestanden, maak je rechtstreeks een gedeelde bibliotheek vanuit OneDrive. Daarna voeg je leden toe en kun je starten met samenwerken!
Deze bibliotheken zijn toegankelijk binnen Teams, SharePoint en Outlook. Je kunt bestanden gemakkelijk kopiëren of verplaatsen, waar jij en anderen ze nodig hebben.

Wat is het verschil tussen OneDrive en SharePoint

OneDrive is de ervaring met bestanden voor Microsoft 365 en SharePoint Server. Hierdoor heb je toegang tot al jouw werkbestanden, waaronder de bestanden die personen rechtstreeks met jou delen of via de teams waaraan jij werkt. OneDrive biedt een consistent, intuïtieve bestandservaring op al je apparaten, waaronder Internet, Mobile en de bureaubladversie van jouw Windows-PC of Mac.

>Download hier de Handleiding – Snel aan de slag met OneDrive.

Achter de schermen biedt SharePoint de inhoud service voor alle bestanden in Microsoft 365, waaronder bestanden waarmee je samenwerkt in Teams, Yammer en Outlook. SharePoint is er altijd bij en helpt bij het beheren en beveiligen van jouw bestanden, en het samenwerken aan inhoud in Microsoft 365. Daarnaast kun je in SharePoint portals, nieuws, pagina’s, lijsten en een platform voor bedrijven-apps inschakelen.

Met zowel OneDrive als SharePoint worden de bestanden opgeslagen in de Cloud. Je kunt OneDrive of SharePoint bestanden synchroniseren met jouw computer.

>Download hier de Handleiding – Snel aan de slag met SharePoint.

Documenten verplaatsen van OneDrive naar SharePoint

Soms worden de documenten die je zelf begint, steeds groter en van belang voor een project. Als dat gebeurt, kan het handig zijn om bestanden van OneDrive naar SharePoint te kopiëren of te verplaatsen.

Problemen met het verplaatsen van documenten in OneDrive voor Bedrijven

Wanneer je documenten verplaatst van OneDrive voor Bedrijven naar een gedeelde bibliotheek, moet je rekening houden met de volgende punten:

  • De stappen voor het kopiëren of verplaatsen van bestanden kunnen variëren per versie van OneDrive en SharePoint.
  • Hyperlinks naar het oorspronkelijke document werken niet meer omdat je het document in OneDrive hebt verwijderd. Je wilt mogelijk het document delen dat je naar de teamsite hebt verplaatst, om iedereen op de site te voorzien van een bijgewerkte, werkende koppeling.
  • Als mensen het oorspronkelijke document volgden, werken koppelingen in hun nieuwsfeed naar dit document niet meer. Mensen moeten het document volgen op de nieuwe locatie om deze koppeling te herstellen.
  • Je kunt het oorspronkelijke document in OneDrive vervangen door een document met een koppeling naar het nieuwe bestand en de nieuwe locatie aan te kondigen.

WIL JE NOG MEER TE WETEN KOMEN OVER OneDrive of SharePoint?

Bekijk onze speciale Microsoft 365 themapagina. Hier vind je alle trainingen, interessante nieuwsartikelen en handige downloads.

Onderwerpen
Actieve filters: Wis alle filters
Pageloader
PRIVACY VOORWAARDEN

Jouw persoonsgegevens worden opgenomen in onze beschermde database en worden niet aan derden verstrekt. Je stemt hiermee in dat wij jou van onze aanbiedingen op de hoogte houden. In al onze correspondentie zit een afmeldmogelijkheid