Datavisualisatie en Data Driven Storytelling: krachtige methode om data inzichtelijk te maken

Je hebt beschikking tot veel waardevolle data, maar hoe presenteer je deze waardevolle data op die manier dat je toehoorders de juiste inzichten krijgen?

Deze vraag horen wij steeds vaker. In deze blog gaan we in op de toenemende belangstelling voor datavisualisatie en data driven storytelling, de grootste uitdagingen waar we tegen aan lopen en de kracht van een goed verhaal.  

Toenemende belangstelling

Je kunt er niet om heen: datavisualisatie is hot. Door nieuwe tools is het gemakkelijker en gebruiksvriendelijker om data inzichtelijk te maken. Gartner schreef in 2018 al over de Citizen Data Scientist: “a person who creates or generates models that use advanced diagnostic analytics or predictive and prescriptive capabilities, but whose primary job function is outside the field of statistics and analytics. […] Technology is a key enabler of the rise of the citizen data scientist now. Technology has gotten easier for non-specialists to use. Analytic and BI tools are extending their reach to incorporate easier accessibility to both data and analytics. Technology developments also include augmented analytics, approaches that incorporate ML capability to automate data preparation, insight discovery and data science.” Waar de traditionelere BI ontbrak aan deepdive op de data en informatie, bieden de nieuwe tools een scala aan mogelijkheden. Je hoeft geen zware IT specialist te zijn om met deze tools aan de slag te gaan, want met de tools van vandaag zoals Power BI en Tableau ben je als eindgebruiker redelijk snel capabel om visuele analytics uit te voeren.

De grootste uitdaging

Binnen de informatievoorziening is het gebruik van visualisaties niet meer weg te denken. Maar de uitdagingen vandaag de dag zijn groter dan “welke kleur moet ik gebruiken” of “welke grafiekvorm past het best bij deze boodschap”. Vragen van nu zijn “Hoe krijg ik deze boodschap goed gecommuniceerd?”, “Hoe kan ik zoveel data duidelijk presenteren?” of “Welke rollen voor visualisatie heb ik nodig in mijn Analytical Center of Excellence?”.

Maar de grootste uitdaging is de mindset van analisten. Velen denken nog in traditionele BI zaken terwijl er een zachtere kant is van business intelligence. Langzaamaan zien we een verschuiving in de mindset van “we hebben een dashboard waar alles moet kloppen” naar “waardevolle inzichten waar we verder mee kunnen in andere analyses”.

De kracht van data driven storytelling

Dashboards en rapportages geven inzichten waar beslissingen en acties op gebaseerd worden. De verhalen achter deze data zijn meestal niet direct voor iedereen duidelijk. Door data zo te presenteren dat het verhaal dat erin verscholen ligt op een heldere en genuanceerde manier verteld wordt, data driven storytelling, overbrug je de kloof tussen data en beslissing. Het presenteren van waardevolle data vraagt daarom om verder te kijken dan je wat je gewend bent: niet meer de traditionele rapporten met staafdiagrammen maar infographics die het verhaal veel beter vertellen.

Wil je data presenteren? Stel jezelf dan altijd de vragen: hoe kan ik op een betere manier de inzichten en boodschap overbrengen aan de mensen die er naar kijken? En: welke inzichten helpen mijn organisatie om verder te groeien?


Sta jij voor analytics uitdagingen en wil je meer weten over Datavisualisatie en Data driven storytelling? Schrijf je dan hier in.

Bronvermelding: Lex Pierik over datavisualisatie en data driven storytelling

Onderwerpen
Actieve filters: Wis alle filters
Pageloader
PRIVACY VOORWAARDEN

Jouw persoonsgegevens worden opgenomen in onze beschermde database en worden niet aan derden verstrekt. Je stemt hiermee in dat wij jou van onze aanbiedingen op de hoogte houden. In al onze correspondentie zit een afmeldmogelijkheid