Steeds meer organisaties besteden IT-diensten uit aan meerdere leveranciers. Maar hoe zorg je dat alles soepel samenwerkt en de kwaliteit gewaarborgd blijft? In de cursus Service Integration and Management (SIAM) Foundation van Vijfhart leer je hoe je regie voert over een complexe IT-omgeving met verschillende interne en externe partijen. Je ontdekt hoe SIAM helpt om samenwerking te structureren, verantwoordelijkheden te verduidelijken en één samenhangende dienstverlening te creëren. Zo krijg jij grip op de regie van IT-diensten binnen jouw organisatie.
Tijdens deze driedaagse cursus leer je de principes, rollen en processen van SIAM kennen en ontdek je hoe regievoering hierin centraal staat. Je leert hoe je een SIAM-ecosysteem opzet, de verschillende implementatiefases plant en de juiste governance-structuren toepast. Onderwerpen zijn onder andere het organiseren van regie in een multi-vendor omgeving, het verbinden van SIAM met frameworks zoals ITIL en DevOps, en het verminderen van risicos in geïntegreerde diensten. Ook leer je hoe je de juiste SIAM-praktijken selecteert op basis van de volwassenheid van je organisatie en hoe je de samenwerking tussen leveranciers structureel verbetert.
Tijdens de cursus werk je met herkenbare scenarios en voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van IT-dienstverlening. Samen met de docent bespreek je hoe regievoering in een SIAM-omgeving wordt toegepast en hoe je knelpunten tussen verschillende leveranciers kunt oplossen. Door middel van interactieve discussies en analyse van cases leer je hoe je een effectieve regieorganisatie opzet en onderhoudt.
Met aanvullende zelfstudie kun je na deze cursus opgaan voor het SIAM examen.