De IPMA D training is de ideale voorbereiding op het IPMA D theorie-examen van IPMA Certificering Nederland. De training is gebaseerd op de eindtermen van de ICB-4. Naast gerichte kennisoverdracht, richt de training zich op de praktische toepassing van verkregen inzichten en kennis. Hiermee leg je een goede basis voor het examen.
Competenties
Tijdens deze IPMA D training worden de te examineren eindtermen van alle competenties in compacte vorm uitgelegd. Met meerkeuze- en open vragen toetsen we de verkregen kennis. Met behulp van scenario-opdrachten trainen we praktijk vaardigheden. Er is een proefexamen beschikbaar om jezelf op het examen voor te bereiden. Het uitgangspunt voor de training is de projectmanagement theorie en technieken op basis van de ICB-4 eindtermen versie 1.3.
Contextueel
5 Contextuele competenties gericht op strategische context van :
de business case en hiermee samenhangende investeringen
de realisatie van veranderingen via projecten en programma’s, projectmanagement methoden, de portfolio besturing, inrichten PPP- & permanente PMO organisaties, de structuur en cultuur van de staande organisatie, systeemontwikkeling methoden
de financiële administratie, duurzaamheid en veiligheid, HRM in projecten, macht en invloed.
Gedrag
10 Gedragsmatige competenties o.a. gericht op : zelfkennis en zelfmotivatie, efficiënt omgaan met je tijd, stress beheersing, ethiek, betrouwbaarheid, communicatie en gespreksvaardigheden, vergaderen, presenteren, openheid, adviseren, motiveren, leidinggeven, teamwerk, conflict & crisis beheersing, onderhandelen, complexe problemen oplossen & creativiteit, resultaat gericht werken.
Techniek
13 Technische ‘hard skills’ van projectmanagement, competenties en practices gericht op projectaanpak, doelen & eisen, scope & resultaat, configuratie beheer, planning & fasering, organisatie, informatie, kwaliteit, kosten, financiering, middelen, procurement, projectmanagement proces ( voorbereiding, inrichting, beheersing & rapportage, wijzigingen, afsluiting), risico management, stakeholder management, change management.
Blended learning
De trainer is een ervaringsdeskundige die de deelnemers op een pragmatische wijze laat kennis maken met de vele modellen, methoden & technieken. De toelichting op de theorie wordt afgewisseld door praktijkgerichte opdrachten. Deze zijn opgezet rondom video’s over praktijkcases en (examen-) oefenscenario’s. Er is ook ruimte voor het delen van kennis en ervaringen uit de eigen praktijksituatie van deelnemers.