Viva Las Vegas – KIK deel 2 | Taco Hettema

‘Voorsprong door techniek’, de slogan waarmee Audi sinds 2000 reclame maakt.

Een slogan die wat mij betreft heel goed past bij de digitale transformatie van IT. De techniek verandert zo snel dat je daarmee een voorsprong kan behalen op je concurrent, maar waarbij die snelheid er ook voor zorgt dat je zo weer ingehaald kan zijn.

De vraag is dan ook hoe je met die voorsprong omgaat, hoe je hem behoudt maar ook zorgt dat je voorsprong niet zo groot wordt dat jouw klanten je uit het oog verliezen of niet bij kunnen houden.

Gisteren heb ik een stuk geschreven over vakmanschap, over gildes en meesterschap waarbij jaren van ervaring de basis is en het systeem van leerling-gezel-meester voor een “carrière pad” zorgt dat soms wel tientallen jaren duurt. Een van de uitdagingen in het gildesysteem is dat het opgebouwd is op basis van jaren van ervaring en hoe zorg je ervoor dat innovatie plaatsvindt of dat innovatie kan landen in jouw gilde. Hoe zorg je ervoor dat je met je innovatie blijft aansluiten bij je klanten, dat jouw producten en diensten de juiste zijn. Natuurlijk kan je dat doen door aan je klanten te vragen waar ze behoefte aan hebben, en dat is ook één van de redenen waarom ik deze week op Microsoft Inspire ben, om aan de klanten en Microsoft Partners te vragen waar hun behoefte ligt.

Er is een beroemde quote van Henry Ford die vaak gekoppeld wordt aan innovatie en het in kaart brengen van klantbehoefte die ik heb geleerd van Jelmer Pieters: “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” Waarna hij de T-Ford ontwikkelde waarvan er 17 miljoen van zijn verkocht.

Wat lang niet altijd verteld wordt bij deze quote is dat Henry al 2 keer failliet gegaan was met het bouwen van de voorlopers van de T-Ford maar Henry was zo overtuigd van zijn gelijk dat hij invulling aan “drie maal is scheepsrecht” heeft gegeven. Hij gebruikte innovatieve manieren (de lopende band) om de auto betaalbaar te maken en maakte keuzes om dat zo te houden waaronder de keuze voor kleur, je kon de T-Ford bestellen in iedere kleur die je wilde als het maar zwart was!

Tot zo ver een mooi verhaal van ondernemerschap (gisteravond nog een mooie boom over opgezet tijdens het eten van Sushi met collega Bastiaan, Lucas en Enne-Jan) en innovatie maar het verhaal is niet klaar.

Henry hield 20 jaar vast aan zijn innovatieve idee, zo lang dat hij er bijna weer aan onderdoor is gegaan en zijn voorsprong op het gebied van auto’s weer kwijt was. Een verhaal over het laten landen van innovatie in een vakmanschap om tot grote hoogte te kunnen stijgen, maar ook een verhaal dat aangeeft dat je wel moet blijven vernieuwen (ook al is vernieuwen soms een verhaal van “oude wijn in nieuwe zakken”.

Mijn punt, hoe zorg je nu dat vakmanschap en innovatie bij elkaar komen, hoe je voorsprong door techniek kan behouden. Dat is wat mij betreft door te leren van het verleden, door een organisatie en een manier van samenwerken te creëren waarbij je blijft leren, sterker nog, waarbij je vooral aandacht geeft aan “leren leren” om snel te kunnen adopteren en toepassen. Innovatie is wat betreft dus niet alles helemaal anders en nieuw doen, maar aanpassingsvermogen om nieuwe wijn of nieuwe zakken te kunnen bedenken maar wel zorgen dat de oude wijn ook nog in de nieuwe zakken past of wellicht zelfs de nieuwe wijn in de oude zakken of vaten om de goede smaak van het verleden door te geven in het heden en de toekomst.

Toegepast op mijn praktijk, innovatieve leermiddelen, leeromgevingen, maar ook gebruik maken van voortschrijdend inzicht over de werking van het brein, het gedrag en voorkeuren van de leerling, verandering van rollen en manieren van samenwerken combineren tot een vakmanschap waarbij we onze klanten en cursisten helpen met leren, maar zeker ook helpen met “leren leren” (en dat is mijn ambacht).

De tweede letter van KIK slaat dus op Innovatie, en ook hierbij is de uitleg en interpretatie ervan belangrijk. Innovatie gaat over vernieuwing, maar wat mij betreft nog belangrijker, hoe je die vernieuwing toepast en een voorsprong opbouwt en behoudt.

Voorsprong door techniek, een combinatie van innovatie en vakmanschap!

Taco Hettema

Taco Hettema
Chief Technology Officer @Vijfhart

Onderwerpen
Actieve filters: Wis alle filters
Pageloader
PRIVACY VOORWAARDEN

Jouw persoonsgegevens worden opgenomen in onze beschermde database en worden niet aan derden verstrekt. Je stemt hiermee in dat wij jou van onze aanbiedingen op de hoogte houden. In al onze correspondentie zit een afmeldmogelijkheid