Virtuele training geven, hoe bevalt dat?

Peter Kassenaar is één van onze trainers die net als wij ineens over moest het op het virtueel uitleveren van zijn training. Is er een groot verschil met de klassikale training?

Door de corona crisis heb ik deze week ook online|virtueel|op afstand (kies wat je wilt) training gegeven. Via internet, webcam en microfoon hebben de deelnemers ingelogd op een website waarna een klein programmaatje wordt gedownload en gestart en wordt deelgenomen in een virtueel klaslokaal.

Als docent deel ik mijn scherm, mijn webcam en microfoon, zodat ik voldoende aanwijzingen kan geven bij de slides en live code kan delen. Dat ziet er als volgt uit:

Ik heb al wel veel videotrainingen en -tutorials gemaakt, maar het was de eerste keer dat ik op deze wijze training heb gegeven; waarbij je weliswaar op afstand, maar toch rechtstreeks in contact staat met de ontvanger van de training.

Toch is het totaal onvergelijkbaar met een live training, waarbij je in de klas rondloopt en makkelijk over iemands schouder kan meekijken om codefouten te spotten aanwijzingen te geven. Ook de deelnemers zaten gescheiden van elkaar, thuis aan hun eigen keukentafel. Iedereen is nu immers verplicht zoveel mogelijk thuis te werken.

Dit waren een aantal zaken die mij daarbij opvielen. Tevens een aantal tips als je zelf ook online meetingen of trainingen organiseert.

  • Deel de dag op in kleinere delen. Kleiner dan je wellicht gewend bent bij een live meeting of training. Ik koos delen van ongeveer 1 uur met daarna telkens een korte pauze.
  • Laat duidelijk weten wat de les- en pauzemomenten zijn, zodat deelnemers zich daarop kunnen instellen. Ik had hiervoor een serie slides gemaakt met daarop telkens maar een aantal woorden: Vervolg 10:00 uur, Lunch tot 12:45 uur, enzovoort. In de pauze projecteerde ik deze via het gedeelde scherm. Iedereen weet zo op elk moment waar hij/zij aan toe is.
  • De aandacht verslapt sneller, omdat iedereen natuurlijk in zijn eigen omgeving zit te werken. Om dat te ondervangen heb ik regelmatig een korte ja/nee vraag gesteld tussendoor, waarop ze met een ‘handje opsteken’ kunnen reageren. Zo krijg je toch nog enige interactie en zijn cursisten betrokken bij hun training en bij hun collega’s.
  • Of: “typ in de chatbox Ja als je het er mee eens bent, of Nee indien niet”. Zoiets. En stel hier dan ook een vervolgvraag over. “Waarom ben je het er niet mee eens?” De interactie in virtuele classrooms gaat een stuk stroever, dit zijn kleine dingen om die hindernis te nemen.
  • Als de training zich er voor leent, geef zo nu en dan een deelnemer ook de controle over jouw scherm en toetsenbord, of laat ze hun eigen scherm presenteren (als de trainingssoftware daarvoor geschikt is). Dan kunnen ze toelichten waar ze op dat moment tegenaan lopen, of mee bezig zijn.
  • Gebruik de mute knop om de microfoons van overige deelnemers uit te schakelen als je zelf aan het woord bent. Tijdens de praktijkdelen kun je hem vervolgens weer inschakelen, zodat ze kunnen overleggen. Dat klinkt onvriendelijk, maar het voorkomt dat iedereen via de mic in een kakafonie door elkaar gaat zitten praten. En ik hoorde regelmatig de kinderen van overige cursisten – die natuurlijk ook thuis zijn van school – op de achtergrond. Dat is storend voor de rest van de groep, omdat ze niet zien wat er gebeurt. Ze worden er alleen door afgeleid. Dus: mute.
  • Als iemand een vraag heeft, kan hij zijn hand opsteken en kies ik tijdelijk voor unmute.
  • Gebruik de whiteboard-mogelijkheden van de software (indien aanwezig). In een live training maak ik vaak op een flip-over of whiteboard het probleem visueel. Doe dat ook – uitvoerig – in een virtuele training. Het is makkelijk als je hiervoor een touchscreen hebt (en niet met de muis hoeft te tekenen), maar anders kan ook een eenvoudige pijl, omcirkeling of een uitroepteken al duidelijker maken wat je bedoelt.
  • De kern is communicatie, communicatie, communicatie. Je bent als trainer – veel meer dan in een live klas – continu aan het praten en uitleggen, zo heb ik gemerkt.

Mijn setup bij het geven van online trainingen. Het onderste scherm (laptop) wordt gedeeld, op het bovenste scherm houd ik mijn virtuele klasje in de gaten:

Software voor samenwerken en online trainingen:

Een extensie voor Visual Studio Code om live samen te werken aan de code in een project (de host kan personen uitnodigen en toegang geven tot code).

 

Deze blog is geschreven door Peter Kassenaar, Pro-level front-endtrainingen met 20+ jaar & trainer bij Vijfhart.


Wil je nog meer te weten komen over virtueel trainen?

Neem dan eens een kijkje op onze speciale themapagina. Hier vind je alle trainingen, interessante nieuwsartikelen en handige downloads passend bij het onderwerp virtuele trainingen & thuiswerken.

Onderwerpen
Actieve filters: Wis alle filters
Pageloader
PRIVACY VOORWAARDEN

Jouw persoonsgegevens worden opgenomen in onze beschermde database en worden niet aan derden verstrekt. Je stemt hiermee in dat wij jou van onze aanbiedingen op de hoogte houden. In al onze correspondentie zit een afmeldmogelijkheid