Vijfhart Soft Skills: geplant in 2017, gegroeid in 2018, bloeien in 2019!

Het ontwikkelen van de ‘soft skills ’ bij medewerkers is cruciaal om succesvol mee te kunnen in de IT wereld van vandaag. De afgelopen decennia zijn de IT- en Businesswereld onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als gevolg hiervan worden er uit beide vakdisciplines nieuwe (soft skills) competenties gevraagd om dit huwelijk zo succesvol en effectief mogelijk vorm te geven.

In deze blog delen we de gemaakte groei van Vijfhart op het gebied van ons soft skills portfolio en delen we succesverhalen van afgelopen jaar. Ook lichten we een tipje van de sluier op wat je in 2019 van ons kan verwachten.

2018: Het jaar van de doorbraak

In 2018 hebben wij naam gemaakt met onze soft skills trainingen. Waar je ons eerder kende van onze Java, Oracle en Microsoft trainingen, hebben wij in 2017 de start gemaakt met het uitbreiden van ons portfolio met soft skills trainingen. Het afgelopen jaar zijn we veel in gesprek geweest met klanten om samen na te denken over welke trainingen voor IT-professionals relevant zijn. Hierdoor is ons portfolio sterk gegroeid; van 4 naar 25 trainingen. En ook in 2019 zal het soft skills portfolio verder uitbreiden.

Het afgelopen jaar hebben we diverse soft skills leertrajecten mogen begeleiden bij verschillende klanten. In deze blog besteden we aandacht aan 2 klantcases welke een goed beeld geven wat we voor organisaties kunnen betekenen.

Klantcase 1: Herkennen en erkennen van eigen communicatiestijl
In 2018 heeft Vijfhart bij een IT-consultancy organisatie een leertraject gedaan waarin het beter communiceren binnen Agile teams centraal stond. In dit leertraject hebben we d.m.v. de DISC-analyse aandacht besteed aan het herkennen en erkennen van de eigen communicatiestijl, maar ook die van de ander om zo de communicatie en samenwerking te bevorderen. Daarnaast zijn de deelnemers middels een blended leervorm actief aan de slag gegaan met praktisch presenteren en effectief communiceren. Een van de resultaten van dit leertraject is dat medewerkers een spiegel hebben voorgehouden en zich daardoor bewust zijn geworden van hun gedrag en het effect daarvan op anderen.

Wil je meer weten over verschillende communicatiestijlen? Doe dan de DISC mini-quiz.

Klantcase 2: R&D en Engineering dienstverlener
Bij een andere klant hebben we een leertraject gestart voor een groep consultants om de commerciële bewustwording te vergroten en zo onder andere meer eigenaarschap onder medewerkers te creëren. Vanwege de achtergrond en ervaring van de doelgroep is gekozen om deze in 3 niveaus op te delen en iedere groep een passend programma aan te bieden. Voor een doelgroep is dit een train de trainer programma. Op het moment van schrijven zijn we nu halverwege het leertraject en de eerste resultaten zijn al zichtbaar.

Ben je benieuwd naar onze andere klantcases of heb jij een vraag liggen waar je graag eens over wil sparren? Neem dan contact op met Mirza Osmanagic via telefoonnummer 088 542 78 37.

Positieve beoordelingen
Met het uitbreiden van ons portfolio, kijken wij waar de markt behoefte aan heeft. Zo blijft ons trainingsaanbod altijd in ontwikkeling. De cursistevaluaties gebruiken we om onze trainingen nog beter aan te sluiten bij de professionalisering van de cursist.

Als we terugkijken naar 2018 zien we een paar veel voorkomende positieve beoordelingen:

  •  Allereerst onze persoonlijke ontvangst, cursisten voelen zich welkom en op hun gemak. Dat zorgt voor een veilige sfeer die nodig is voor groei en verandering;
  • De groepsgrootte, groot genoeg voor goede interactie, klein genoeg voor een vertrouwde en veilige omgeving;
  • De drang om steeds nieuwe leermiddelen en technologieën voor onze cursisten beschikbaar te stellen om de leerervaring te verbeteren;
  • Een platform dat van iedere training een persoonlijk ontwikkeltraject maakt die zich ook na de training voortzet;
  • Dat we daadwerkelijk aan de slag gaan met de feedback van onze cursisten om de training nog beter aan te laten sluiten op de behoeften van onze doelgroep.

2019: Wat kunnen jullie verwachten?

In 2019 starten we met een vernieuwde versie van onze Groeimonitor dienstverlening. Waar eerst alleen de hard skills een rol hadden in de Groeimonitor, is nu ook plaats gemaakt voor de soft skills d.m.v. TMA. Hierdoor maken wij inzichtelijk welke soft skills competenties de medewerker al bezit, welke hij/zij moet ontwikkelen, de verwachte ontwikkelbaarheid van deze competenties en hoe de cursist deze competenties kan ontwikkelen. Hiermee helpen we zowel organisaties als de cursist om meer grip te krijgen en richting te geven aan zijn/haar leerpad.

Ook zal het portfolio uitbreiden op basis van competenties die essentieel zijn binnen het IT-werkveld. Onze trainingen onderscheiden zich van een reguliere soft skills partij door de focus op IT. Onze slogan is dan ook: Voor IT, door IT, met IT.

Naast deze ontwikkelingen gaan we onze leertrajecten steeds meer blended aanbieden; een passende mix van leermethoden wat aansluit bij de doelgroep en een positief effect heeft op de leerresultaten.

Onze kernwaarden
Het volgen van en inspelen op de ontwikkelingen in ons vakgebied is cruciaal om jullie te helpen groeien. Toch is het belangrijk om ook te blijven investeren in de zaken die je van ons gewend bent, zaken die misschien niet direct meer opvallen totdat ze wegvallen. Vandaar nog even de focus op onze vijf kernwaarden:

Delen:
Soft skills zijn geen exacte wetenschap. Er zijn basisregels die de fundering vormen maar het is het delen van kennis, ervaringen en impact met elkaar wat onze trainingen speciaal maakt. Wij delen kennis zodat jullie het weer aan anderen door kunnen geven.

Vertrouwen:
Dat is een onmisbare schakel, wij werken daarom hard om die leeromgeving te creëren waarin cursisten zich veilig voelen en op waarde worden geschat om nieuwe vaardigheden en gedrag te ontdekken en uit te proberen.

Aandacht:
Confucius zei ooit “Als je alles wat je doet met aandacht doet, ben je heel dicht bij geluk”. Persoonlijke aandacht, voor, tijdens en na de training geeft onze cursisten een gezicht en zorgt voor een band die verder gaat dan de training.

Sjoerd, trainer: Mijn meest trotse moment in 2018 was dat een cursist zei “Een heel ander vakgebied dan de vorige cursussen die ik heb gevolgd, maar wel weer een echte Vijfhart training, persoonlijk en gewoon goed”.

Groei:
De groei van cursisten staat voorop, maar ook onze groei is cruciaal. Feedback van onze cursisten wordt besproken en ter harte genomen om de leerervaring steeds verder te verbeteren.

Plezier:
Sjoerd, trainer: “Ik kan mij geen training herinneren het afgelopen jaar waarin niet veelvuldig is gelachen”. Plezier maakt dopamine en endorfine aan, deze hormonen zorgen voor een verbeterde motivatie, een betere focus en een toenemende creativiteit die nodig is om nieuwe vaardigheden in de praktijk toe te passen.

2018 was een mooi jaar en daar willen we jou voor bedanken. Bedankt voor het vertrouwen in ons en we kijken uit naar een groeiende samenwerking in 2019.

Namens de productgroep soft skills van Vijfhart IT-Opleidingen wensen wij jullie fijne feestdagen en een geïnspireerd 2019 toe.

Dyonne Béatse, Productmanager
Mirza Osmanagic, Business Developer
Sjoerd Janus, Trainer

 


 

Wil je nog meer te weten komen over Soft Skills?
Neem dan eens een kijkje op onze speciale themapagina. Hier vind je alle trainingen, interessante nieuwsartikelen en handige downloads.

Onderwerpen
Actieve filters: Wis alle filters
Pageloader
PRIVACY VOORWAARDEN

Jouw persoonsgegevens worden opgenomen in onze beschermde database en worden niet aan derden verstrekt. Je stemt hiermee in dat wij jou van onze aanbiedingen op de hoogte houden. In al onze correspondentie zit een afmeldmogelijkheid