Ik ben klaar met: ‘Ze moeten mij maar nemen zoals ik ben!’

Geloof jij dat het veranderen van je eigen gedrag moeilijk en complex is?
Ben jij regelmatig teleurgesteld omdat het je niet gelukt is een goed voornemen vol te houden? Wanneer ik deze vragen tijdens een training stel worden ze bijna altijd unaniem met ‘JA’ beantwoord.Veranderen lijkt moeilijk maar kan in de praktijk worden teruggebracht naar één simpel concept, namelijk het automatiseren van je gedrag.

Waar praten we eigenlijk over? Laten we een willekeurig voorbeeld nemen:
Jij bent op dieet en iemand biedt jou een chocolaatje bij de koffie aan. Je kijkt ernaar en bijna elke vezel van je lijf roept: JA! Maar nee, jij put nog eens uit je bron van discipline om ‘NEE’ tegen die verleiding te kunnen zeggen…. Maar helaas, twee minuten later, als het al niet eerder is, heb jij toch weer die eerste hap in je mond zitten. Dat stemmetje die roept dat één chocolaatje immers niet van invloed is op het slagen van je totale dieet heeft weer gewonnen. Klinkt jou dit herkenbaar in de oren?

Het probleem met het toegeven is niet dat ene chocolaatje. Het probleem is de kettingreactie die je daarmee weer op gang brengt! Het volgende chocolaatje is voor jou net weer een beetje moeilijker te weerstaan. De reep daarna nog moeilijker. Voor je het weet is je motivatie weg en laat je teleurgesteld je dieet weer voor wat het is. En je vervalt weer in oude eetgewoontes. Je lange termijn doel van ‘afvallen en gezonder leven’ ben je alweer uit het oog verloren en je hoort jezelf zeggen ‘Ze moeten me maar nemen zoals ik ben, ik ben nou eenmaal gewoon wat zwaarder gebouwd’.

Bewust worden van jouw verlangen
Oké, stel je deze nieuwe situatie eens voor; hoe zou het voor jou zijn dat je reactie op die aangeboden chocolade geautomatiseerd is met een positieve gewoonte? Op het moment dat je een reep chocolade ziet, dat je bewust bent van je verlangen naar zoetigheid en in plaats van eraan toe te geven, je het verlangen herkent voor wat het eigenlijk echt is. Namelijk een gevaarlijke omweg, van de oude route naar jouw doel. Je herinnert jezelf eraan dat je dit verlangen weg kunt nemen door het eten van een stuk fruit.
Dit gebeurt allemaal in een fractie van een seconde en die keuze voelt net zo vanzelfsprekend als je dagelijkse ochtendritueel. Heb jij veel zelfdiscipline en motivatie nodig om je te wassen en je tanden te poetsen

Geautomatiseerd gedrag
Met geautomatiseerd gedrag voorkom je dat jij je voornemens richting jouw doelen verbreekt. Of het nu gaat om gezonder leven, krachtiger presenteren of productiever met je tijd omgaan. Binnen nu en twee maanden kan ook jij een aantal van dit soort gewoontes ontwikkelt hebben die jou meer vrijheid en controle geven over het behalen van jouw doelen. Hieronder vier tips om je op weg te helpen.

 

  1. Alle begin is moeilijk: “Gaat het vanzelf?” Nee! “Is het (in het begin) makkelijk?” Nee! “Ga ik twijfelen?” Ja, maar hou vol en onthoud dit; De eerste keer vergt de meeste discipline maar iedere keer dat je een opdracht herhaalt conditioneer jij je brein waardoor die het steeds iets makkelijker wordt. Met iedere opdracht versterk je de neurologische verbinding waardoor je vertrouwen en je motivatie stijgt en als gevolg daarvan gaat het uiteindelijk vanzelf. Gemiddeld genomen duurt het creëren van een nieuwe gewoonte zo’n twee maanden.
  2. Van 1 x 100 naar 100 x 1: Te veel mensen kijken als een berg op tegen het veranderen van hun gedrag, “Pfff het is zoveel en zo moeilijk, waar moet ik beginnen?” Door het als één complex geheel te benaderen is de kans op falen groot! Teleurstelling en weer opgeven liggen daarmee op de loer. Echter, niemand heeft jou gezegd dat je het in één keer 100% goed moet doen. Waarom knip je het niet op in kleine stukjes? Kleine en makkelijk uit te voeren opdrachten die bijdragen aan het doel op lange termijn. Op deze manier verklein je de kans op het mislukken en mocht je één opdracht niet halen dan is niet meteen het hele project mislukt.
  3. Hiep hiep hoera: In een land dat spreekwoorden heeft bedacht om mensen maar vooral binnen de lijntjes te laten kleuren (‘Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’ en ‘Je moet je hoofd niet boven het maaiveld uitsteken’) is het vieren van persoonlijke overwinningen niet vanzelfsprekend. Het vieren van iedere overwinning, hoe klein en onbetekenend die ook lijkt is een belangrijk en integraal onderdeel van een positieve en blijvende gedragsverandering. Wat de gewoonte ook is die je wilt ontwikkelen, iedere keer dat je de opdracht hebt uitgevoerd geef je jezelf een complimentje. Daarmee bouw je vertrouwen op en dat geeft je kracht om ook moeilijker opdrachten tot een goed einde te brengen. Klinkt dit voor jou wat zweverig? Onthoud dan dit, andersom doen we het vaak wel, bij een kleine tegenslag kunnen we ongenadig hard over onszelf oordelen en daarmee ons zelfvertrouwen ondermijnen waardoor we uiteindelijk opgeven.
  4. Start met het fundament: Wanneer je een huis bouwt dat lang mee moet, begin je met een stevige fundering. Zonder die fundering zal de boel naar verloop van tijd gaan verzakken. Zo werkt het met gewoontes ook, kies voor gewoontes die de draagkracht in jouw leven het meest versterken. We noemen dit fundament gewoontes. Dit zijn de gewoontes die het in zich hebben om een positieve kettingreactie op gang te brengen op andere gebieden van jouw leven.
    1. Regelmatig bewegen: dit kan leiden tot gezonder eten, minder roken, beter slapen en het verminderen van stress. Door regelmatig te sporten wordt je flexibeler, sterker en gezonder en ontwikkel je een betere versie van jezelf;
    2. Meditatie: leidt tot onder andere tot meer ontspanning, een flexibeler houding ten opzichte van uitdagingen, een betere focus en concentratie, betere slaap en een lagere bloeddruk;
    3. Vroeger opstaan: Al is het maar een kwartier, dit helpt bij het verminderen van haast en verlaagt daarmee je stress level en verhoogt je productiviteit gedurende de dag;
    4. Sparen: Al is het maar een beetje, het zorgt voor het bouwen van een buffer die jou meer rust geeft om met tegenslagen om te kunnen gaan.

Samenvattend kunnen we zeggen dat het ontwikkelen van kleine gewoontes die passen binnen je dagelijkse routine:

  1. jouw dagelijkse schema niet in de war sturen;
  2. je mentaal weinig moeite kosten;
  3. jouw excuses om iets niet te doen wegnemen;
  4. je dagelijks succes ervaringen opleveren;
  5. andere positieve gewoontes aantrekken;
  6. je zelfvertrouwen vergroten;
  7. jouw motivatie vergroten;
  8. je creativiteit een boost geven;
  9. enzovoort, enzovoort, enzovoort.

Alleen maar positieve effecten, om die reden daag ik jullie uit om gedurende 30 dagen één kleine gewoonte te ontwikkelen en de positieve effecten daarvan met ons te delen en zo van elkaar te kunnen leren. Doe jij ook mee?

Gedragsverandering dankzij de Soft Skills trainingen
Binnen onze Soft Skills trainingen werken we vanuit de gedachtegang van het gedragsveranderingsmodel van BJ Fogg. We faciliteren jouw gedragsverandering, maar jij bent degene die de doelen stelt.

Mocht je meer willen weten over deze gedragsverandering? In onze Soft Skills trainingen leer je hoe je deze gedragsverandering zelf toepast. Bekijk ons volledige aanbod van Soft Skills trainingen.

 


 

Wil je nog meer te weten komen over Soft Skills?
Neem dan eens een kijkje op onze speciale themapagina. Hier vind je alle trainingen, interessante nieuwsartikelen en handige downloads.

Onderwerpen
Actieve filters: Wis alle filters
Pageloader
PRIVACY VOORWAARDEN

Jouw persoonsgegevens worden opgenomen in onze beschermde database en worden niet aan derden verstrekt. Je stemt hiermee in dat wij jou van onze aanbiedingen op de hoogte houden. In al onze correspondentie zit een afmeldmogelijkheid