Succes van scrum zit in organiseren! LeSS helpt

Veel bedrijven hanteren scrum. Teams hebben het gevoel dat ze beter werk opleveren. En de klant? Die heeft er nagenoeg niets van gemerkt! Nog steeds levert de organisatie onvoorspelbaar op, komen ze afspraken niet na en kost het doorvoeren van wijzigingen erg veel tijd

Moeten we op de huidige manier doorgaan, weer terug naar de oude manier van werken, of verbeteren?

Er zijn vele oorzaken die het succes van scrum tegen kunnen houden:

  • Is het gehele bedrijf agile?
  • Is er voldoende én de juiste tooling aanwezig om snel producten te leveren? (Continuous Integration, Automatic Testing, Continuous Delivery etc.)
  • Zijn we transparant naar onze stakeholders?
  • Zijn we in staat om succes te realiseren met scrum?
  • Is de organisatie, en de inrichting van de teams, in staat om agile te werken?

In dit artikel besteed ik aandacht aan de organisatie en het inrichting van de teams. Behaal succes met de huidige mensen door een optimale indeling van teams.

Hoe zijn scrum teams samengesteld?

Scrum teams komen veelal voort uit de bestaande organisatiestructuur van afdelingen. Bij afdelingen kan je denken aan; marketing, verkoop, website ontwikkeling, app-ontwikkeling. Doorontwikkeling/herontwerp/vernieuwen van producten bestaat uit diverse werkzaamheden die als puzzelstukjes verdeeld worden over alle afdelingen. Iedere afdeling kent zijn eigen prioriteiten en planning. Veel tijd wordt besteed aan voorbereiding, werkverdeling, afstemming en overdracht. Om dit te stroomlijnen wordt een project manager over de afdelingen ingezet om deze afstemming te stroomlijnen. Erg structureel en ogenschijnlijk efficiënt opgezet, maar de effectiviteit en wendbaarheid is ver te zoeken.

Scrum toepassen op 1 afdeling helpt hier niet bij en meerdere scrum teams, gebaseerd op traditionele afdelingen, al evenmin. De puzzelstukjes definiëren blijft ingewikkeld en het bij elkaar brengen van de stukjes ook. Hoe meer teams betrokken zijn, des te meer tijd ‘verloren’ gaat.

De snelheid waarmee een team werkt is ondergeschikt aan de samenwerking tussen teams onderling. Onderstaand is er een mooi voorbeeld van:

Denken over het systeem als geheel

In de 20e eeuw heeft de nadruk gelegen op efficiënte organisaties. Groei van organisaties leidde tot specialisatie van medewerkers. Iedereen een klein stukje en dat zo snel mogelijk. De werknemer wordt gemeten op dit stukje, en hij zal laten zien dat hij zijn trucje goed doet. De trucjes werken echter niet meer in onze complexe en sterk veranderende wereld. Konden we voorheen de kennis van gisteren omzetten naar werkprocessen voor morgen, geldt nu dat we de kennis van gisteren niet meer kunnen gebruiken  voor de uitdaging van morgen. Het is onvoldoende om ons te concentreren op efficiënt georganiseerde afdelingen. De aandacht moet uitgaan naar de flow van productverbeteringen. Het gaat om de estafettestok en niet om de loper.

Aandacht voor de inrichting van teams

Probeer los te komen van de traditionele indelingen en realiseer teams die alles of veel voor een klant zelf kunnen realiseren (end-to-end). Teams met grote mate van zelfstandigheid. Teams die nauw betrokken zijn bij de wens van de klant. Zelfstandige teams waarin commerciële en technische mensen samenwerken aan ‘hun’ product voor de klant.

Meer over LeSS

Waar agile aandacht heeft voor het gedrag en scrum een duidelijke beschrijving geeft over het proces dat kan worden gevolgd, geeft LeSS (Large Scale Scrum) de richtlijnen hoe de inrichting van een organisatie kan worden geoptimaliseerd. In LeSS wordt tevens veel aandacht besteed hoe je een traditionele inrichting (component gedreven) om kunt draaien naar feature gedreven scrum teams.

LeSS is, een framework, ontstaan uit vele experimenten door Bas Vodde en Graig Larman in grote organisatie met veel scrum teams. Zij hebben onderzocht hoe scrum teams sterker worden en de flow van de productontwikkeling meer successen opleveren (meer resultaat in minder tijd).

De essentie van LeSS is:

  • Weet wat jouw product is
  • Richt je organisatie in rond de producten en de bediening van de klanten
  • Vermijd (minimaliseer) overdracht tussen teams
  • Bied ruimte voor medewerkers om zichzelf breder  in te zetten
  • Pas de richtlijnen van agile en scrum sterk toe door:
    • De klant centraal te stellen
    • Het stimuleren van ‘face to face’ communicatie
    • Geven van eigen beslissingsbevoegdheid aan de teams
    • Kennis te delen met anderen in het team en teams onderling
    • LeSS is scrum, maar dan beter georganiseerd
  • De manager heeft een duidelijk rol in LeSS. Hij/zij bepaalt de strategie en adoptie van LeSS

LeSS biedt meer

De zelfstandigheid van de teams en hun korte lijnen met de klant leidt er toe dat alle medewerkers de klanten begrijpen en bij al hun handelingen de klant in het vizier hebben. Charles Darwin heeft beweerd dat niet de grootste of de intelligentste diersoort overleeft, maar het soort dat zich het beste aanpast. Dit geldt ook voor organisaties. Met LeSS heb je de mogelijkheid om zeer snel te reageren op veranderingen. Het biedt groeikansen voor de organisatie en de  medewerkers. Het maakt het werk afwisselend en interessant. Medewerkers worden trots op ‘hun product’.

Meer leren over LeSS

LeSS biedt meer. Het veranderen van de organisatie is echter niet eenvoudig. Kopiëren van een andere organisatie is niet mogelijk, omdat jouw organisatie uniek is door de mensen die er werken, de uitzonderingen die je nodig vindt/vond en de klanten die je hebt.

Vijfhart biedt een ééndaagse training over de bewustwording van LeSS. Na een korte reflectie op agile en scrum worden de knelpunten in huidige organisaties besproken. Toelichting wordt gegeven over de verschillende scaling scrum oplossingen en verder ingegaan in de LeSS principes, technieken en adoptie. Na de training ken je de verschillende scaling scrum frameworks en begrijp je de oplossing die LeSS hiervoor biedt. Meer verdieping? Bekijk dan ook de andere LeSS trainingen.

Ook interessant om te lezen

Benny ten Dam
Benny ten Dam, trainer @Vijfhart.

Onderwerpen
Actieve filters: Wis alle filters
Pageloader
PRIVACY VOORWAARDEN

Jouw persoonsgegevens worden opgenomen in onze beschermde database en worden niet aan derden verstrekt. Je stemt hiermee in dat wij jou van onze aanbiedingen op de hoogte houden. In al onze correspondentie zit een afmeldmogelijkheid