OEB, Fun in Learning – Dyonne Béatse

De blog van vandaag gaat over de mindset.

De sessies die ik vandaag heb gevolgd, doen mij beseffen dat het allemaal gaat over de mindset:

  • It is the time of great fair for the future: als je vraagt of men de invloed van technologieën op het leren positief of negatief vind, is het publiek verdeeld. Wat je ziet is dat veel mensen nog niet de mogelijkheden zien van de technologieën maar alleen de negatieve dingen kunnen voorstellen. Het is zaak dat we het positieve meer in beeld brengen zodat men niet kan speculeren over het negatieve. Een voorbeeld: toen de smartphone kwam was ik sterk tegen; waarom zou ik zo’n alles in 1 mobiel moeten hebben? Zolang ik kon bellen en smsen voldeed het apparaat aan mijn wensen. In het begin zag ik ook alleen maar “negatieve” effecten van de smartphone en het duurde dan ook even tot ik inzag welke pluspunten het kon hebben. Daarbij komt;
  • Vasthouden aan het oude bekende. We willen o zo graag innovatieve leeroplossingen bedenken maar lopen vast in oude patronen hoe het zou moeten omdat het altijd zo is geweest. Ga maar na: jij volgde onderwijs in een klas met een leraar die kennis overdraagt, je ouders ook en je grootouders waarschijnlijk ook. De mindset is dat dit de manier is waarop onderwijs werkt, dus waarom moeten we het anders doen? Gelukkig zijn er steeds meer mensen die inzien dat het ook anders kan en dat het ook dergelijk een positief effect op het leren heeft. Maar het is anders, het is verandering en daardoor eng. Laat het los en kijk naar de nieuwe mogelijkheden die binnen handbereik liggen. One step at a time is al een stap in de goede (nieuwe) richting.
  • De snelheid van verandering zal niet langzamer gaan. In mijn blog van gisteren benoemde ik het al: de snelheid waarmee alles verandert. Nick van Dam (Global Chief Learning Officer) vertelde vanochtend over het tempo van verandering waarin wij ons bevinden. Je kunt hopen dat er een moment komt dat we even steady zijn; maar die komt er niet. Alles gaat alleen maar sneller en sneller. Door de invoering van technologieën zoals bijv. de computer is er niet zozeer werk uit handen genomen, maar zijn we productiever gaan werken.
  • Life long learning is a life long earning. De grootste uitdaging waar we nu voor staan is niet alleen aan de technologie kant, maar ook de mindset om hier in mee te kunnen gaan. Wees bewust van wat er om je heen gebeurd en denk na over de toekomst als jouw functie verdwijnt. Welke capaciteiten heb je om een andere functie in te vullen of wat moet je nog verder ontwikkelen om geschikt te zijn voor deze functie? Hoe houd jij jezelf relevant als professional? Nick van Dam heeft onderzoek gedaan naar de verschillende Life Long Learning mindsets en heeft een gratis assessment ter beschikking gesteld:

reachingyourpotential.org

  • Werk met de juiste professionals (trainers). Niet alleen de mindset van de cursist moet veranderen, maar ook de mindset van trainers en docenten. Zij moeten beseffen dat hun rol verandert van kennis delen naar het faciliteren van leerprocessen. Kenmerken van deze professionals zijn: continu didactisch ontwikkelen, reflecteren op methoden, selecteren van technologieën en het evalueren hiervan, expertise, lef om te experimenteren en de motivatie om te leren.
  • Should all learning experiences must be fun? Dit was de stelling in het debat dat werd gevoerd tussen verschillende L&D professionals. Er werden verschillende argumenten benoemd en ik benoem hieronder 2 voor en 2 tegen argumenten;

Voor:

  1. Fun betekent niet lachen, maar betekent betrokkenheid, is iets wat je van binnenin ervaart en raakt je. haha betekent ahah.
  2. Plezier is een keuze.

Tegen:

  1. Leren omvat worsteling en is moeilijk.
  2. Leren kost veel energie en tijd.

Na alle argumenten te hebben gehoord (en indien je wil weten welke dat allemaal waren, kijk op de blog van Wilfred Rubens, hij heeft ze allemaal genoteerd), heb ik tegen gestemd.

Niet al het leren is plezierig. Vaak leer je van je fouten en vaak zijn dit momenten waarop je geen plezierig gevoel ervaart maar misschien zelfs moet huilen. Wel vind ik dat bij het ontwikkelen en ontwerpen van leerinterventies je moet nadenken of het leerzaam EN plezierig is.

Morgen de laatste dag van het OEB 2018.

Morgen heb ik gepland om sessies te bezoeken m.b.t. werkplekleren en volg ik een sessie van Jeff Staes met als titel “We are engines” waar mijn collega Taco Hettema ook nog een rol in vervult.

 

Dyonne Béatse

Dyonne Béatse, Productmanager @Vijfhart

Onderwerpen
Actieve filters: Wis alle filters
Pageloader
PRIVACY VOORWAARDEN

Jouw persoonsgegevens worden opgenomen in onze beschermde database en worden niet aan derden verstrekt. Je stemt hiermee in dat wij jou van onze aanbiedingen op de hoogte houden. In al onze correspondentie zit een afmeldmogelijkheid