Wat is jouw recept voor succes?

“Oh… nu snap ik waarom het me nog steeds niet gelukt is!”

Anton kijkt me aan, met een mengeling van verbazing, frustratie, en opluchting. Al maanden is hij bezig om zijn team op één lijn te krijgen en om zijn doelen te bereiken. Daarbij zou hij het het ook graag nog een beetje leuk willen hebben met elkaar en op tijd naar huis gaan aan het einde van de werkdag. Maar het lukt nog steeds niet.

Er wordt zoveel van ons verwacht

“Want het is nou eenmaal zo dat er veel van mij en mijn collega’s verwacht wordt. Er zijn zoveel veranderingen en nieuwe ontwikkelingen die we bij moeten houden, maar er wordt ook van ons verwacht dat we pro-actief meedenken met de klanten, dat we flexibel zijn in onze aanpak en dat we anderen snel en to the point meenemen in onze oplossingen en adviezen.”

Anton heeft me net verteld hoe hard hij heeft gewerkt de afgelopen tijd. Hoe hij heeft vergaderd, experts erbij heeft gehaald, geïnvesteerd heeft in de kennis van medewerkers, motivatiegesprekken heeft gevoerd. Van alles had hij de afgelopen maanden gedaan. Zoveel zelfs dat hij ’s avonds veel langer aan het werk bleef dan de bedoeling is. Zijn vrouw begon het ook al een beetje zat te worden.

Het ging bij Anton zelfs zo ver dat hij de laatste tijd ook in het weekend nog bezig was en eigenlijk in een soort ritme was gekomen om steeds maar meer en harder te werken.

“If you can dream it, you can do it”

Anton en ik hebben net een heel inspirerend en vooral ook leuk model doorgewerkt: De Disney Strategie. Gebaseerd op de werkwijze van Walt Disney. Als er iemand in staat was om zijn creatieve ideeën realiteit te laten worden, dan was hij het wel. “If you can dream it, you can do it!”

Disney’s manier van werken is geobserveerd en samengevat in een simpel model, een soort recept dat iedereen het kan toepassen.

Wat is jouw recept voor succes?

Als jij bijvoorbeeld een hele goede en lekkere appeltaart wilt bakken, ga je toch ook eerst een recept opzoeken, op internet of in een kookboek. Als je moeder de lekkerste appeltaart van de hele wereld bakt, dan ga je het aan haar vragen of bij haar in de keuken kijken hoe ze dat doet, toch? Je vraagt welke ingrediënten ze gebruikt en hoe ze die toepast.

De kans dat jij dan met succes een lekkere appeltaart bakt is vele malen groter dan wanneer je maar wat appels, boter, meel en suiker bij elkaar gooit en in de oven doet.

Eigenlijk deed Anton het niet zo slecht, hij miste alleen een belangrijk ingrediënt uit Disney’s recept: hij was vergeten te evalueren. Alsof Anton een appeltaart zonder suiker bakte. Het zag er goed uit, maar smaakte niet echt lekker.

Hoe realiseerde Disney zijn successen?

Het recept van Disney is erop gebaseerd dat hij ideeën succesvol in praktijk kan omzetten door te werken vanuit drie verschillende kamers, of vanuit drie perspectieven. Hij wist onderscheid te maken tussen creativiteit, realisme en evaluatie. Drie noodzakelijke concepten die we nogal eens door elkaar halen. Niet alleen tijdens vergaderingen, besprekingen en bila’s, maar ook met betrekking tot onze eigen en persoonlijke doelen en wensen.

Anton is een echte Dromer, hij weet precies wat hij wil bereiken met zijn team. Hij ziet het gewoon voor zich! Daarnaast is hij ook een Doener, een aanpakker. Anton ging hard, goed en effectief aan de slag. Alleen vergat Anton voldoende te reflecteren op zijn aanpak en de resultaten. Hij is zo’n Doener, dat het moment waarop er iets niet optimaal ging, hij meteen wel weer een oplossing of andere actie had, zonder eventjes stil te staan, advies in te winnen of zijn eigen innerlijke coach te raadplegen. Altijd maar hollen, doorgaan oplossen en actie nemen.

“Oh… nu snap ik waarom het me nog steeds niet gelukt is!.” Anton kijkt m aan, met een mengeling van verbazing, frustratie, en opluchting. Hij glimlacht, “wat leuk dit… ik weet nu hoe ik het anders kan aanpakken, wat ik tijdens de volgende bespreking anders ga doen en hoe ik mijn collega’s ga vragen met mij te reflecteren op de aanpak”.

Welke stap zou jij willen zetten?

De Disney Strategie is slechts één tool uit de grote, praktische en handige gereedschapskist die NLP heet. Een methodiek waarmee je jouw persoonlijk leiderschap, visie, effectiviteit en communicatieve vaardigheden verder kunt ontwikkelen. Op basis van simpele en praktische modellen, en de ervaringen van anderen die dat succesvol deden. Want waarom zou je zelf een recept verzinnen, als je heel goed kunt leren van de successen, strategieën, methodes en ervaringen van anderen?

Oftewel, ben jij eraan toe om flexibeler en effectiever te communiceren, om met minder energie meer te bereiken, om anderen beter te leren overtuigen of om krachtiger in je schoenen te staan?

Dan zijn de persoonlijk leiderschapstrainingen van JBBX precies iets voor jou.

Kijk maar eens hier bij de driedaagse training Leiderschap, Visie en Communicatie! Een snelle en praktische training waarin je de basics van de NLP methodiek onder de knie krijgt en leert wat je concreet aan jouw recept voor succes kunt toevoegen.

Ingrid Smit

Ingrid Smit, NLP trainer en coach @JBBX Leiderschap en transformatie.

 


 

Wil je nog meer te weten komen over Soft Skills?
Neem dan eens een kijkje op onze speciale themapagina. Hier vind je alle trainingen, interessante nieuwsartikelen en handige downloads.

Onderwerpen
Actieve filters: Wis alle filters
Loading...
PRIVACY VOORWAARDEN

Jouw persoonsgegevens worden opgenomen in onze beschermde database en worden niet aan derden verstrekt. Je stemt hiermee in dat wij jou van onze aanbiedingen op de hoogte houden. In al onze correspondentie zit een afmeldmogelijkheid