Hoe jouw verhaal blijft hangen bij je publiek

Bij Vijfhart horen we regelmatig dat IT-managers het lastig vinden om hun ideeën goed over te brengen aan het MT. De directie is meestal erg druk en tijdens meetings vaak afgeleid door bijvoorbeeld binnenkomende mails op hun telefoon. Hoe zorg je ervoor dat naast de harde feiten en cijfers, ook het verhaal blijft hangen bij deze beslissingmakers. In deze blog vertelt Sjoerd Janus, Soft Skill trainer bij Vijfhart, je meer over de kracht van storytelling en geeft hij een paar concrete tips zodat jouw verhaal de volgende keer beter en langer blijft hangen.

De kracht van storytelling
In 2009 deed journalist Rob Walker een onderzoek naar het belang van storytelling in ons dagelijks leven. Walker kocht zo’n tweehonderd verschillende voorwerpen op eBay voor een gemiddelde prijs van nog geen $1 per stuk. Vervolgens heeft hij een aantal journalisten zijn plan uitgelegd en hen gevraagd om voor elk van deze voorwerpen een pakkend verhaal te schrijven. De journalisten werden direct enthousiast van zijn idee en gingen aan de slag. De voorwerpen werden daarna, met toegevoegd verhaal, weer te koop aangeboden op eBay.

Wat denk jij? Zou het toegevoegde verhaal een verschil maken bij de verkoop van het product?

Het mooiste voorbeeld was een gipsen paardenkop, geschilderd, met een haakje aan de achterkant zodat je hem aan de wand kon hangen. Walker had hem gekocht voor $0,99. Hij verkocht het gipsen voorwerp met verhaal uiteindelijk voor $62,95. Dat is een waardevermeerdering van zo’n 6.395%. En dan was dit nog niet eens een uitschieter. De totale inkoopwaarde van de tweehonderd voorwerpen bedroeg $129,-. De uiteindelijke verkoopwaarde na het toevoegen van al die kleine verhaaltjes bleek een kleine $8.000,- te zijn.

De vraag “Zijn wij mensen echt te beïnvloeden door een goed verhaal? Lijkt mij daarmee ondubbelzinnig met ‘Ja’ beantwoord.

Zijn ideeën de valuta van de 21ste eeuw?
Maken wij al effectief gebruik van verhalen om onze ideeën in de praktijk te realiseren? Naar mijn idee veel te weinig! Auteur Carmine Gallo omschrijft ideeën in zijn boek, De kracht van Storytelling, als volgt: ideeën zijn de valuta van de eenentwintigste eeuw, in dit tijdperk van kenniseconomie wordt jouw waarde als mens en medewerker gemeten aan de waarde van jouw ideeën. De meest effectieve manier waarop wij onze ideeën kunnen overdragen op anderen is door het vertellen van verhalen. Gallo stelt dat het vermogen om jouw idee te kunnen verpakken met emotie, de juiste context en relevantie de belangrijkste vaardigheid is die jou het komende decennium waardevol maakt.

Natuurlijk moet een product of idee goed zijn, natuurlijk moeten de feiten kloppen, moet het waarde toevoegen, maar als het je niet lukt om mensen te laten voelen wat jij met jouw idee bedoelt dan is de kans op succes erg klein. In dit kader wil ik een beroemde spreuk van Maya d’Angelou aanhalen:
“Mensen vergeten wat je hebt gezegd, mensen vergeten wat je hebt gedaan, maar ze vergeten nooit hoe ze zich door jou hebben gevoeld.”

Hieronder drie tips hoe je ervoor kunt zorgen dat je publiek een goed gevoel aan jouw verhaal te laten overhouden.

Tip 1: Vertel over wat je weet
Door te vertellen over dingen die je zelf hebt meegemaakt grijp je terug op je herinneringen en koppel jij je emoties die je daadwerkelijk hebt ervaren aan je verhaal van nu. “Daar stond ik voorover gebukt met mijn handen op mijn knieën, het zout van mijn zweet prikte in mijn ogen,…. Ik was zo on-ge-lo-fe-lijk moe…. ik zag het bordje van het 32 kilometer punt…. Nog tien kilometer!!!” Jouw publiek sluit makkelijker aan bij een authentiek verhaal. Jouw woorden zullen in de loop van de tijd vervagen uit hun geheugen, maar het gevoel dat jij ze hebt laten ervaren met jouw verhaal blijft bestaan.

Tip 2: Weerstand ‘verkoopt’
Ken je het gezegde “zonder wrijving geen glans”? Iedereen kent weerstand in zijn eigen leven. Natuurlijk is het fijn als er af en toe iets in een keer lukt, maar als alles vanzelf gaat dan verlies je vaak interesse. Wat komt er boven wanneer je denkt aan je favoriete, tv serie, je favoriete sporter of team, de makkelijke overwinning, of toch die keer waar de held moest ‘vechten’ voor wat hij waard was om te overwinnen? Verhalen die klinken als ‘te mooi om waar te zijn’, zijn dat meestal ook. Wij identificeren onszelf makkelijk met die herkenbare worsteling, die worsteling en hem uiteindelijk overwinnen geeft ons motivatie en een goed gevoel.

Tip 3: Houd je rustig, kalm en stil
Alleen jij kent de les die het publiek uit jouw verhaal kan meenemen. De kans is groot dat je staat te popelen om de clou te vertellen, om je publiek het cadeau alvast te geven? Vergelijk het met het voor je houden van een verrassing voor je partner. Je wil het zo graag vertellen maar dan is daarna de spanning weg. Stel je nu voor dat je alleen een hint geeft en hoe die ander daardoor nieuwsgierig blijft? Bij verhalen is het net zo, je wilt ze laten profiteren, maar om ze geboeid te houden moet je je verhaal en de clou laten rijpen, laat het publiek ervoor werken, geef kleine hints dan is de beloning aan het eind veel groter.

Ben jij na het lezen van dit verhaal nieuwsgierig naar meer? Wil jij de kracht van jouw verhaal ontdekken, en wat het vertellen voor jou en je carrière kan betekenen?

Neem dan contact met ons op of schrijf je in voor de training Storytelling met impact!

 

 

Onderwerpen
Actieve filters: Wis alle filters
Pageloader
PRIVACY VOORWAARDEN

Jouw persoonsgegevens worden opgenomen in onze beschermde database en worden niet aan derden verstrekt. Je stemt hiermee in dat wij jou van onze aanbiedingen op de hoogte houden. In al onze correspondentie zit een afmeldmogelijkheid