De aanpak bij technische trainingen is echt anders… toch?

Mariette Gross is trainer bij FLOW in Training. Zij begeleidt inhoudsdeskundigen die aan de slag willen als trainer of procesbegeleider. De afgelopen jaren heeft zij honderden deskundige en startende trainers enthousiast gemaakt voor het trainerschap. Tijdens een van haar VIP-dagen sprak IT-trainer Rene, haar aan en deelde zijn ervaringen als trainer met haar. Op de website van FLOW in training schreef zij hierover een inspirerende blog. Deze delen wij graag met jullie:

Rene is een ervaren IT-trainer en geeft technische trainingen aan programmeurs. Sinds een tijdje geeft hij ook niet technische trainingen, bijvoorbeeld Scrum of Agile Process Management. Tijdens één van mijn VIP-dagen sprak hij mij aan:

“Bij de technische trainingen, waarin ik deelnemers een nieuwe computertaal leer, is het allemaal zo simpel: je geeft deelnemers steeds een stukje code en laat ze dit toepassen in een oefening. Bij vragen help ik ze. Zodra het gelukt is, bouw ik met een nieuw stukje input verder. Dit werkt prima, deelnemers en opdrachtgevers zijn altijd heel tevreden.”

Voor individuele feedback aan elke deelnemer is geen tijd

“Bij de niet technische trainingen doe ik eigenlijk hetzelfde. Ik zet deelnemers ook aan het werk. Echter, na afloop zijn de reacties heel anders. Deelnemers willen meer interactie rondom een oefening. Ik zeg altijd dat ze vragen kunnen stellen, maar die komen vaak niet. Ook missen deelnemers mijn individuele feedback. Hoe pak ik dit aan? Ik kan toch niet iedereen individuele feedback gaan geven?”

Oefening baart ….?

Wat goed werkt in de aanpak van Rene is dat hij deelnemers laat oefenen in zijn training. Als deelnemers de nieuwe kennis en ervaring toepassen tijdens een training, dan is de kans veel groter dat ze dit in de praktijk ook echt gaan gebruiken. Een succeservaring is hierbij van cruciaal belang. Dat ze ervaren “Hé, ik kan dit!” en worden enthousiast. Dat is nodig voor voldoende vertrouwen om het in de praktijk toe te passen.

Bij het voorbeeld van Rene zien de programmeurs via het scherm of ze het goed gedaan hebben. Direct positieve feedback en dus een succeservaring. Lukt het niet direct, dan is er na een kleine aanwijzing, alsnog succes. Dit is vaak van toepassing op technische trainingen, waarbij het effect van wat je doet direct wordt gespiegeld door machines of apparaten.

Deze directe feedback door een computer of apparaat valt weg bij niet-technische trainingen. Dan is het dus aan jou, als trainer, om te zorgen dat deelnemers weten of ze het goed gedaan hebben of niet. Ook is het jouw taak te zorgen dat oefenen leidt tot een succeservaring. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat jouw trainingsoefening er juist voor zorgt dat toepassing in de praktijk uitblijft. Een nachtmerrie voor elke trainer.

Gebruik een checklist

Een goede checklist of stappenplan is van essentieel belang om te komen tot een succes ervaring. Deze beschrijft hoe een deelnemer iets moet doen. Daarbij biedt een checklist het referentiekader voor de succeservaring. De deelnemer weet dan: als ik dit laat zien, doe of zeg, dan is het goed.

Daarnaast zorgt een checklist ervoor dat je deelnemers zelfstandig aan de slag kunnen. Ze geven elkaar feedback zonder dat jij overal bij aanwezig hoeft te zijn. Naast toepassen, zijn deelnemers dan ook bezig met observeren en leren van elkaar. Deze onafhankelijkheid in het leren is niet alleen prettig voor de deelnemers, maar ook voor jou. Zo ben jij ‘slechts’ de aanjager van het leren. Minder werk, maar meer resultaat!

Zo ziet een goede checklist eruit

Taal

  • Begin waar mogelijk elk punt met een werkwoord (zoals een recept);
  • Beschrijf concreet en specifiek gedrag wat je kan zien (dus niet wat iemand denkt);
  • Schrijf positief, wat toe doen of zeggen. Voorkom het woordje ‘niet’;
  • Gebruik Jip en Janneke taal.

Structuur

  • Zorg voor coherentie of een bepaalde logica;
  • Beschrijf maximaal 7 punten en alles op 1 pagina;
  • Gebruik ondersteunde lay-out, schema’s of plaatjes.
  • Je kan een checklist, ook stappenplan of script noemen. Wat jij prettig vindt. Als de volgorde er toedoet, gebruik ik: een stappenplan. Checklist, als het gaat om kenmerken en script bij een communicatievaardigheid met voorbeeldzinnen. Om verwarring te voorkomen adviseer ik in één training steeds dezelfde term te gebruiken.

Impact en energie voor de groep én voor jou

Het gebruik van een checklist is dus essentieel om de oefeningen in jouw training tot een succeservaring voor je deelnemers te maken. Ook kunnen deelnemers de checklist gebruiken als spiekbrief bij de toepassing in hun praktijk. Zo lever je echt impact met je training. Mij geeft het altijd zoveel energie als ik deelnemers stappen zie maken.

Wil je ook meer interactie in je training en de impact behalen, die je belooft? Lees dan hoe mijn driemaandelijks programma ‘Goed voor de Groep’ je kan helpen.

Onderwerpen
Actieve filters: Wis alle filters
Pageloader
PRIVACY VOORWAARDEN

Jouw persoonsgegevens worden opgenomen in onze beschermde database en worden niet aan derden verstrekt. Je stemt hiermee in dat wij jou van onze aanbiedingen op de hoogte houden. In al onze correspondentie zit een afmeldmogelijkheid