Assertiever worden op het werk: drie tips

Gebruikers van een ICT-omgeving, klanten en collega’s worden steeds assertiever. Ze accepteren niet zomaar meer “nee, dat kan/mag niet” of “nee, dat doe ik niet”. Als ICT-Professional krijg je daardoor steeds vaker te maken met weerstand en tegenwerpingen. Het vraagt van jou ook assertiviteit om je standpunt dan op een respectvolle manier te verdedigen. Vind jij dit moeilijk? Met deze 3 tips zet jij de eerste stappen om assertiever te worden op de werkvloer! 

Wil je liever een praktijkgerichte assertiviteitstraining volgen? Bekijk dan eens de training Assertiviteit voor ICT’ers waarin je in 2 dagen praktische handvatten krijgt om assertiever te worden.

Wat is assertiviteit?

Als je assertief bent, communiceer je op een prettige en duidelijke manier jouw standpunt en houd je rekening met de meningen, gevoelens en belangen van je gesprekspartners. Leer voor jezelf op te komen door nee te zeggen en jouw grenzen aan te geven.

Onze 3 assertiviteit tips:

Tip 1: Geef niet direct een antwoord

Als een collega jou vraagt of je bij een ander project wilt ondersteunen, hoef je niet gelijk antwoord te geven. Misschien ben je uit automatisme of uit enthousiasme gewend om direct ‘ja’ te zeggen? Je herinnert je vast nog wel wat situaties waarbij je te snel ja hebt gezegd. Hierdoor had je stapels met werk waar je maar niet aan toe kwam.. Had je er maar even over nagedacht! Vertel je collega dat het project je heel interessant en leerzaam lijkt (als dit uiteraard zo is) en dat je er even over na gaat denken en er later, bijvoorbeeld aan het einde van de dag, op terugkomt. Zo heb jij alle tijd om je werkzaamheden op een rijtje te zetten en te kijken of je er tijd voor hebt én of je dit een leuk project vindt om je energie in te steken.

Tip 2: Spreek vanuit jezelf

Heb je besloten dat je het project er nu niet bij kan of wil hebben? Spreek dan vanuit jezelf. Het klinkt beter om te zeggen: “Ik heb nog project X op te leveren voor het eind van deze week, dus ik kan het project er nu niet bij hebben” dan “Jij komt altijd te laat met je verzoek”. Door op deze wijze te communiceren, voorkom je dat de ander zich aangevallen voelt.

Tip 3: Leg (kort) uit

Je hoeft niet uit te leggen waarom je nee zegt, maar het kan wel voor meer begrip bij de ander zorgen. Leg kort uit waarom je niet kan (of wilt) helpen. Blijft je collega zijn of haar verzoek herhalen? Blijf dan stevig in je schoenen staan en voorkom dat je toch ja zegt. Wees niet bang om de confrontatie aan te gaan. Je collega’s kunnen alleen rekening met je houden als jij helder en duidelijk communiceert wat je wel en wat je niet wilt.

Wil jij leren om op een respectvolle manier ‘nee’ te zeggen en meer zelfvertrouwen te krijgen in discussies? Schrijf je dan in voor de training Assertiviteit voor ICT’ers.


WIL JE NOG MEER TE WETEN KOMEN OVER SOFT SKILLS?

Bekijk dan onze speciale themapagina. Hier vind je alle trainingen, interessante nieuwsartikelen en handige downloads.

Onderwerpen
Actieve filters: Wis alle filters
Pageloader
PRIVACY VOORWAARDEN

Jouw persoonsgegevens worden opgenomen in onze beschermde database en worden niet aan derden verstrekt. Je stemt hiermee in dat wij jou van onze aanbiedingen op de hoogte houden. In al onze correspondentie zit een afmeldmogelijkheid