IT + Soft Skills = Succes

De tijd dat een IT’er vooral goed moest zijn in programmeren en het onderhouden van databases is al een tijd voorbij. Toch wordt er in vacatureteksten en bij de persoonlijke ontwikkelingen van IT’ers nog vaak de nadruk gelegd op deze technische skills. Organisaties waar dit het geval is, zijn bezig zichzelf voor te bereiden op een slechte toekomst. Met de opkomst van artificial intelligence, big data en machine learning stijgt het belang van IT binnen de organisatie. Het antwoord “maar het werkt toch” is niet meer voldoende.

IT is van oudsher een ondersteunende functie. Tegenwoordig draaien businessmodellen van bedrijven voor een groot deel op IT. De tijd dat een verzekeraar bestond uit mensen die polissen verkopen aan de ene kant en aan de andere kant mensen die schades opnemen, beoordelen en uitkeren ligt allang achter ons.

Vroeger kwam je bij de verzekeraar (dat kon toen nog!) en zat je bij een persoon aan tafel (ja echt waar!). Samen ging je door een aantal papieren polissen en liet je je adviseren welke verzekering het beste voor jou en je gezin was. Hier zat niet één moment tussen waarbij ik, de klant, in contact kom met IT vanuit de verzekeraar. Pas op het moment dat ik mijn verzekering heb afgesloten en de verzekeringsagent deze in “het systeem” gaat invoeren, kom ik voor de eerste keer indirect in contact met de IT-afdeling van de verzekeraar.

Tegenwoordig is deze reis compleet omgekeerd. Vanaf het moment dat ik op Google intik “verzekering overstappen” kom ik in contact met de IT-afdeling. Google advertenties die dynamisch gevuld worden, prijzen en pakketten die naar meerdere prijsvergelijkingssites moeten worden gezonden en dan ben ik nog niet eens op de website van de verzekeraar zelf beland. Daar aangekomen, moet de website in ieder geval goed werken op het device van mijn keuze. Daarnaast moet de website mij overtuigen dat dit de partij voor mij is, moet ik kunnen vergelijken wat het verschil is tussen de pakketten, krijg ik een cookie zodat mijn gebruikersdata inzichtelijk is, moet ik online een verzekering af kunnen sluiten en mijn huidige verzekering kunnen opzeggen, etc.

Uiteraard geldt dit niet alleen voor verzekeraars. Binnen elke branche is deze omslag nog steeds in volle gang. IT is bij elke stap in mijn beslissingsproces van belang. Op het moment dat iets niet werkt en ik niet verder kan, ben ik als ongeduldige internetshopper vertrokken naar de concurrent. Het belang van IT in het gehele beslisproces groeit nog steeds en daarmee ook de rol die de IT-afdeling speelt in een organisatie. Het gevolg hiervan is dat de IT‘er niet meer afgezonderd code zit te kloppen, maar dat zijn mening steeds belangrijker wordt binnen de organisatie en richting het management.

Eén van de belangrijkste veranderingen die dit met zich meebrengt is dat de vaardigheden die een IT’er moet hebben, snel veranderen. Eerder was het vooral van belang dat zo snel en goedkoop mogelijk een oplossing gebouwd kon worden. Tegenwoordig zijn aspecten als afstemming, belangen in de organisatie en het werken in multidisciplinaire teams vele malen belangrijker geworden. Uiteraard is jouw kennis van Java of Visual Basic nog steeds van onschatbare waarde, maar zijn het soft skills als leiding geven, effectief communiceren en onderhandelen die de IT’er van de toekomst maken.

Wil jij met jouw organisatie ook jouw concurrentiepositie versterken en zorgen dat je voorop blijft lopen op het gebied van IT, dan kan Vijfhart jou helpen. Bekijk ons aanbod aan soft skills trainingen en zorg dat jij en jouw team voorop blijven lopen.

Onderwerpen
Actieve filters: Wis alle filters
Loading...