Wat kun je leren van 160km wandelen in 4 dagen?

Ongeveer 1,5e week geleden mocht ik mijn 4Daagse kruisje in ontvangst nemen. Nu de voetjes weer tot rust zijn gekomen, wil ik graag mijn opgedane inzichten met jullie delen.

Voor de start van de 4daagse heb ik een blog geschreven over waarom ik mee ging doen en hoe ik mijn doelen: Het uitlopen van de Nijmeegse 4Daagse, maar vooral het luisteren naar mijn lichaam, ging halen. Dit blog lees je hier.

Inzicht 1: Een sterke motivatie om je doel te behalen is noodzakelijk

Als ik niet zo sterk gemotiveerd was om de 4Daagse te halen, was ik waarschijnlijk na dag 2 uitgevallen.
Op dag 1 is alles rooskleurig en leuk; je begint enthousiast en fris aan je 1e wandeldag. Enthousiaste mensen langs de kant en kinderen die je een High-Five geven helpen je het wandelen verlichten. Maar na deze leuke 1e dag mocht ik toch even langs de blarenpoli op de Wedren. Toen ik daar wegstrompelde, was de 1e dag gelijk een stuk minder leuk. In de dagen die daarop volgden, hoorde een bezoek bij de blarenpoli standaard bij mijn wandeldag. Ook aspirines en brandende en tintelende voeten waren niet meer te vermijden. Hoewel dag 2 mijn slechtste dag was, dacht ik geen enkele keer aan opgeven. De 4Daagse lopen was iets wat ik al jaren wilde doen, dus door een beetje pijn liet ik mij niet uit het veld slaan. Daarnaast had ik een afspraak gemaakt met mijn wandelmaatje; als ik dit jaar zou uitvallen, zou ik in 2019 een nieuwe poging doen. Het idee dat ik de eerste 2 dagen voor niets had gelopen, zorgde ervoor dat alle pijn verdween en ik weer verder  kon wandelen. Ik was erop gebrand om dit jaar de 4Daagse uit te lopen.

Het behalen van een doel: Het lopen van 160 KM

Inzicht 2: Het bepalen van je grenzen

Tijdens het wandelen heb ik het er vaak met mijn wandelmaatje over gehad; wanneer is het moment dat je zegt “ik kan niet meer, ik geef op”. Ik denk dat dit een bekende vraag is in het dagelijkse leven; wanneer bepaal je dat je aan je max zit? Meestal kom je er te laat achter (bijvoorbeeld bij een Burn-Out).
Iedere avond en iedere ochtend heb ik hier even bij stil gestaan door mijzelf de vraag te stellen: hoe voel ik mij vandaag? Hierbij zocht ik niet de antwoorden als; pijnlijk, vermoeide benen, maar antwoorden die emoties beschrijven zoals enthousiast of juist verdrietig. Juist deze emoties gaven mij de doorslag of ik mijn grens al had bereikt. Het is hierbij wel de kunst om jezelf niet voor de gek te houden maar eerlijk te zijn naar jezelf. Bij elk doel geldt: wees trots op wat je hebt bereikt en accepteer wat nog niet voor jou is weggelegd.

Inzicht 3: Met steun van anderen voel je je gesteund om je doel te halen

Mijn deelname aan de 4Daagse was een mooi leerproces voor mijzelf. Maar zonder mijn wandelmaatje en support van vrienden, kennissen en collega’s, vraag ik mijzelf af of ik het had gehaald. Je eigen motivatie om een doel te behalen is het belangrijkste. Maar om dit doel te halen, heb je steun nodig van anderen. Anderen die je motiveren het beste uit jezelf te halen, om nog net iets meer te geven, om te excelleren. Iedere dag stonden mijn ouders langs de route om ons te verzorgen, op zware dagen stonden de vriendinnen bij de Wedren voor een knuffel en bemoedigende woorden en ik kreeg dagelijks appjes van collega’s om mij een hart onder de riem te steken. Ik denk dat dat ook de kracht is van de 4Daagse en van leren in het algemeen; alle mensen om je heen die zich betrokken voelen bij het doel wat jij wil halen, die je bemoedigende woorden toespreken, zij zorgen voor dat extra duwtje in de rug.

Inzicht 4: Blijf positief en leer van je fouten

De 4Daagse lopen ging met een lach en een traan. Op advies van het Rode Kruis had ik op dag 2 mijn voeten in de watten gelegd (niet spreekwoordelijk helaas). Bij het aantrekken van mijn schoenen vond ik al dat het niet lekker zat, maar toch ben ik er mee gaan wandelen. Met als resultaat heel veel pijn. Op dag 3 ben ik mijn schoenen zonder watten ingestapt en heb ik een heerlijke dag gewandeld. Leerpunt; doe wat voor jou goed voelt.
Door alle pijntjes was het soms moeilijk om met een glimlach te wandelen, maar we hadden elkaar een ding beloofd; we moeten er ook van genieten en met een chagrijnig hoofd en mopperende gedachtes zouden wij de finish niet gaan halen. Op vrijdag 20 juli liep ik rond 16:00 uur met mijn 4Daagse Kruisje in mijn hand de Wedren af. Met een positieve mindset kom je veel verder.

Hoe kan Vijfhart jou helpen om je te ondersteunen bij het behalen van jouw doel(en)?

Binnen onze Soft Skills cursussen werken we vanuit de gedachtegang van het gedragsveranderingsmodel van BJ Fogg. We faciliteren jouw gedragsverandering, maar jij bent degene die de doelen stelt.

Mocht je meer willen weten over deze gedragsverandering? In onze Soft Skills trainingen leer je hoe je deze gedragsverandering zelf toepast. Bekijk ons volledige aanbod van Soft Skills trainingen.

Onderwerpen
Actieve filters: Wis alle filters
Loading...
PRIVACY VOORWAARDEN

Jouw persoonsgegevens worden opgenomen in onze beschermde database en worden niet aan derden verstrekt. Je stemt hiermee in dat wij jou van onze aanbiedingen op de hoogte houden. In al onze correspondentie zit een afmeldmogelijkheid